week 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu

week 6

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

23 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!! Eindelijk heb ik tijd om mijn blog bij te werken. zoals jullie waarschijnlijk doorhebben, zorg ik er elke maandag voor dat ik een nieuwe blog heb, maar door alle drukte is dat er afgelopen keer niet van gekomen.. Alles gaat goed hier, heb echt een ontzettende leuke week achter de rug. Vorige week maandag tot en met donderdag hard aan het werk geweest, samen met fleur. We bereidden onze dagen goed voor, zo hadden we in plaats van huiswerk maken (ze hadden nauwelijks huiswerk omdat ze bijna vakantie hadden) een educatief filmpje van het klokhuis over de hersenen laten zien. Het was een quiz, zij moesten er vragen over beantwoorden. Het is natuurlijk lastig dat er een groot leeftijdsverschil is, daarom was de quiz en het filmpje iets te hoog gegrepen voor sommige kinderen. Ook omdat er aan paar al een leerachterstand hebben. Toch vonden ze het allemaal leuk, je merkt dat ze op school amper met filmpjes etc werken. Ze vonden het heel bijzonder. Voor der rest hebben we allerlei spellen met ze gedaan, zoals flessenvoetbal en leuke kaartspellen. De samenwerking met Fleur gaat echt top! Morgen gaat fleur voor ruim een week naar Curacao, dat betekent dat ik een aantal dagen alleen werk. Vind ik wel een uitdaging, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Het scheelt dat er wat kinderen naar familie zijn, dus de groep is wat kleiner. Vorige week dinsdag hadden we weer salsa-les, en dat gaat steeds beter. We hebben nu al 5 lessen gehad en hebben nog recht op 3 lessen.. Lijkt nog maar net geleden dat we begonnen, de tijd vliegt! Vorige woensdag had het vriendje van Meike Surinaams voor ons gekookt. Meike heeft hem hier leren kennen en het is echt een schat van een jongen! Leuk om weer wat meer een man over de vloer te hebben. Voor ons alle 7 had hij Antroewa gemaakt, een gerecht met veel groente, kip, worst en rijst. Het was erg lekker. Donderdag zijn we s'avonds uiteraard naar club Havanna geweest en daar waren veel bekenden, erg gezellige avond gehad. Vrijdag vrij, dat is bijna iedereen hier. Met Meike en Fien zijn we lekker een middag gaan shoppen, een heerlijke meidenmiddag. Alle drie dezelfde sandaaltjes gekocht en van het cadeaugeld van mijn collegaatjes heb ik een zilveren 'voetketting' gekocht, zo noemen ze hier een enkelbandje. Vrijdagavond weer salsa-les. Was een iets minder productieve les aangezien veel van ons moe waren van het uitgaan, vooral Fleurtje, ha ha! Na afloop thuis lekker filmpje gekeken. Zaterdag uitgeslapen. die dag was het echt bloedheet. Tijd voor een koele duik; met z'n allen naar het zwembad geweest hier vlak in de buurt. Daarvoor échte Surinaamse roti gegeten. Uiteraard met je handen, dat is wel wennen hoor! Bij het zwemmen moesten Fleur en ik erg op de tijd letten, wij moesten nog werken. Is nooit op zaterdag, maar afgelopen zondag was dat een uitzondering. Er was namelijk een groot foodfestival en Ingrid had ons gevraagd of wij met die kids daarheen konden gaan. Gelukkig ging Mary, een hele lieve Amerikaanse vrouw die hier woont en werkt voor de Amerikaanse ambassade, ook als leiding mee. De kinderen waren bij voorhand al door het dolle heen. Voor hun is het zo gaaf als ze een klein uitstapje hebben. Fleur en ik wisten niet wat we moesten verwachten, maar het was boven verwachting leuk. In een grote hal stonden 100en kraampjes uit allerlei verschillende landen. Je mocht alles proeven, echt heerlijk en super leuk om wat van alle culturen mee te krijgen. Het was ontzettend druk en daardoor moeilijk om die kinderen bij elkaar te houden. Gelukkig gingen we opsplitsen. Ik moest erg wennen, omdat ik bij uitstapjes nooit gewend ben om een stel kinderen bij elkaar te houden, ik ben echt gewend overal mijn eigen gang te gaan. Dat merk ik hier wel meer, ook hier kon dat natuurlijk niet! Ik voelde me af en toe echt al een moedertje, zo stond ik naast het springkussen met al die schoenen van die kids in mijn handen onnozel te lachen en te zwaaien, tussen allemaal echte moeders. Wel een leuke ervaring haha, maar ik wacht voorlopig nog! Ondertussen waren er allerlei optredens, die in verband stonden met het desbetreffende land. Bij China kwamen er bijvoorbeeld van die grote versierde bewegende draken, waar lenige mannetjes in zitten. Ik weet even niet meer hoe die heten.. De kinderen vonden dat prachtig. Helaas was dat natuurlijk niet bij elk optreden zo, kinderen hebben nou eenmaal een korte concentratie. Ik zou uren kunnen kijken, maar dat kan met die kids niet. Erg logisch! Toch nog veel gezien met de kinderen en ze vonden het bij afloop ontzettend jammer dat het afgelopen was. S'avonds zijn Fien en Fleur uit geweest, Meike, Tho en ik bleven thuis. Ik was kapot. De kids vreten energie. Zondag moesten we trouwens ook vroeg op om de hele dag op stap te gaan, dus uitgaan vond ik niet heel slim. Tho ging niet mee zondag, we waren met 4 meiden. Fleur, Meike, fien en ik. Jolien was zelf op stap met een groepje vriendinnen. We gingen naar Berg en dal, een groot avonturenpark waar je van alles kunt doen. In een prachtige omgeving, wauw wat was het daar mooi. Er was een strandje met mooie ligbedjes, dus we hebben heerlijk gezwommen en liggen zonnen. Maar we hebben ook iets stoers gedaan; we zijn op de canopy zip-line geweest, een grote kabelbaan door de jungle. Ik vond het super spannend, want de baan was echt heel hoog.. Alle 4 werden we in een soort luier gehesen met een heel tuig eraan en een mooi helmpje op. Heel charmant, voelde met net Calimero. Er waren 3 gidsen mee en we zaten in de groep met een klm crew, 4 lieve stewardessen en 2 piloten. zij vlogen de volgende dag weer terug maar hadden 1 vrije dag om iets leuks te doen. Was erg gezellig, leuk mee gepraat. Maargoed, naar de eerste baan moesten we een eind door het bos lopen. Het was een hele klim! Ik voelde me erg stoer in mijn hele tuig, de anderen moesten daar erg om lachen aangezien ik als 'kleine' zusje word gezien (ben de jongste van de groep) en ik een lief roze shirtje aan had. Eindelijk waren we bij de eerste baan en ik vond het heel spannend. het was écht hoog.. Gelukkig ging het goed en hebben we allemaal heel erg genoten. Vooral bij de baan over de Surinaamse rivier. Ik voelde me een echte stoere Jane! Na ruim 1,5 uur was het klaar en wat waren we trots op onszelf. Na afloop nog lekker gezwommen en toen gingen we weer op huis aan. Het was nog 2 uur rijden.. onderweg veel naar buiten gekeken, we kwamen langs allerlei arme dorpjes. Ik schrok daar erg van. De mensen die hier in het binnenland wonen, wonen hier echt in armoede. Dacht dat het in deze vorm alleen in Afrika voorkomt, maar dat is zeker niet waar. Ze wonen in hutjes, en hebben maar 1 à 2 uur per dag stroom. Komende vrijdag gaan we op een 4 daagse trip, dan gaan we meer van die dorpjes bekijken. Zal wel heftig zijn! Al met al was zondag een leuke en leerzame dag. Maandag weer aan het werk geweest met Fleur. We hadden een paasdag georganiseerd en dat was erg geslaagd. Leuke kleurplaten van schattige paashaasjes gekleurd, een paasquiz gedaan, mandjes geknutseld en we hebben verteld wat we nou eigenlijk vieren met Pasen. Verbaasde mij dat ze dat niet wisten, aangezien de kids erg christelijk worden opgevoed. De kleintjes hadden trouwens Phagwa op school gevierd, een Hindoestaans feest. Wat het precies inhoudt weet ik nog niet precies, het is vandaag officieel Phagwa, dus dat ga ik zeker uitzoeken. Met Phagwa is het traditie om met kleurpoeder te gooien, wij gaan dat straks ook doen. Maar die kindjes hadden dat maandag gevierd en toen we ze van school haalden, zaten ze onder de poeder. Ze leken net clowntjes, heel lief. Helaas mag ik er geen foto's van posten. Gisteren, dinsdag, begon de dag met het vreselijke nieuws uit Brussel. Vooral de Belgen hier zijn en waren helemaal van slag, maar wij Nederlanders net zo goed. Het was natuurlijk te verwachten dat het ooit zou gebeuren, en toch komt het keihard aan. In de ochtend hebben we het nieuws gevolgd om op de hoogte te blijven. Daarna zijn Fleur en ik gaan werken. Ook daar vele gepraat over Brussel, de kindjes wisten er ook van en hadden veel vragen. Na werk hebben we iets moois gedaan, in verband met Brussel. Fien kwam namelijk met het idee om bij de Synagoge en Moskee een foto te maken, met alle Belgen en andere sympathisanten. Als steunbetuiging aan de Belgen. Het was een mooie gedachte om er met zijn allen bij stil te staan, we zijn er zo ver vanaf nu, en met zijn allen heb je toch het gevoel er dichterbij te zijn. Het idee was dus een foto te maken met zowel de moskee als de synagoge erop. Hier is dat geen probleem dat die 2 gebouwen pal naast elkaar staan. Daar kunnen we in het westen wel een voorbeeld aan nemen. Het was ongelooflijk hoeveel Belgische en Nederlandse stagiaires en vrijwilligers er kwamen opdagen, wel bijna 100. Met zijn allen zijn we op de foto gegaan en er kwamen zelfs mensen van de krant. Zij waren ook op de hoogte gebracht van het Facebook bericht van Fien. Morgen staan we in de krant. Na de foto was er een minuut stilte, was echt mooi. Iedereen vond het een prachtig gebaar, en ze waren Fien dankbaar voor haar initiatief. Daarna zijn we lekker uiteten geweest bij het pannenkoekenrestaurant. Heerlijk om weer eens iets typisch Nederlands te eten, erg he? In de avond zijn fleur en ik samen wezen stappen, met wat jongens van de salsa-les. het begon met salsa-dansen in Het Vat, en daarna zijn we naar Tequila geweest. Dat is een klein gezellig uitgaanstentje. Fien was daar aan het werk. Zij heeft een baantje naast haar stage, achter de bar. Was leuk om haar aan het werk te zien. Vandaag gaan we lekker naar de stad, daar is van alles te doen ivm Phagwa. We doen oude kleren aan, we komen natuurlijk onder de gekleurde poeder terug! In mijn volgende uitgebreide (sorry, ik kan het echt niet korter..) verslag zullen jullie lezen hoe het was! Foto's komen op Facebook, die doen het hier niet.. echt balen.. maargoed, tot gauw! XXX

  • 23 Maart 2016 - 18:04

    Jeanette:

    Leuk verhaal weer hoor! Juist leuk dat het zo uitgebreid is, kan ook haast niet anders met alles wat je daar doet! Prachtig wat jullie als steunbetuiging aan Brussel ook hebben gedaan. Heel veel plezier verder nog!!

  • 24 Maart 2016 - 22:45

    Els:

    Bedankt Frederike voor je uitgebreide verslag! Heel fijn om zo met je mee te kunnen leven.
    Geniet van al je ervaringen!
    liefs,
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederike

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 4288

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 11 April 2016

Kas en Fre in Suriname

Landen bezocht: