afwisselende 5e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu afwisselende 5e week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu

afwisselende 5e week

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

14 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

hoi hoi!! hier een verslagje van de 4e week. Een heel afwisselende week! Het gaat allemaal goed hier, heb het op werk naar mijn zin en de groep is gezellig. Afgelopen week was de laatste week samen met kas. Hij is sinds zondag terug in Nederland, dat is wel erg wennen. 4 weken ben je veel samen en ineens is hij weg. de anderen hier in huis missen hem ook erg! Maar maandag tm donderdag nog gezellig gewerkt met kas. de kindjes waren dol op hem en missen hem nu, heb ik vandaag gemerkt. Vooral jongetje van 8, hij heeft duidelijk leerproblemen (ookal doen ze hier in suriname niks mee.. heel zielig) en kas heeft hem super geholpen. Dinsdag zijn Meike, Fleur, Fien en ik voor het eerst begonnen met salsa-les. wat waren we zenuwachtig haha, we hadden geen idee wat ons te wachten stond. Via kennissen van fleur, jongens die ze op een trip had leren kennen en hier wonen, hebben we kunnen regelen dat we van hen salsa kunnen krijgen. kost een scheet; 8 lessen (van 1.5 uur) voor omgerekend 22 euro. de eerste les was al ontzettend leuk. we leerden de basispasjes, en die hadden we vrij gauw onder de knie. donderdag hadden we weer salsa-les en toen hebben we ook de merengue gedanst. Je merkt wel goed dat de surinaamse mensen veel soepeler zijn en beter aangelegd zijn voor dansen dan wij Nederlanders. Elke jongen kan hier dansen, in Nederland is dat vaak 'gay'. onzin natuurlijk.. Maargoed, die eerste 2 lessen waren super leuk. na les 1 zijn we met de jongens wat gaan drinken aan het water. Fien en ik moesten natuurlijk weer nodig plassen en dat zijn we 100 meter verderop gaan doen, bij een wc-huisje. ik dacht joh dat kan wel, maar het was niet fijn. Al die mannen die daar aan de waterkant zaten riepen ons na. Ik weet wel dat ze niks doen, maar het is gewoon niet prettig. 'hee jij, doe je rokje eens omhoog', 'ga met me mee naar huis' bla bla bla. Aan de jongens van de salsa-les hebben we gevraagd waarom al die mannen je hier naroepen. zij gaven aan dat dat stoer gevonden wordt en voldoening schijnt te geven. ik snap het niet hoor, want kan me niet voorstellen dat er een meisje op in zou gaan.. maargoed, we moesten ook weer terug lopen vanaf het toilethuisje.. fien vond het minder erg dan ik en ze leidde me goed af door lekker te kletsen. arm in arm liepen we langs de kant weer terug. natuurlijk werd er weer geroepen maar ik liet het maar langs me heen gaan. eenmaal terug bij de jongens gaf ik aan dat ze de volgende keer maar mee moeten lopen haha, en dat doen ze voortaan ook. Kas zat lekker thuis met thomas een mannenavond te houden terwijl wij salsa-les hadden. we kwamen terug en de heren zaten met biertjes series te kijken. na de 2e salsa's, afgelopen donderdag, zijn de salsajongens mee naar ons huis gegaan. daar hebben we gezellig gekletst, drankspelletje gedaan en zijn we met de hele groep naar Havanna geweest. grote uitgaansclub in Paramaribo. van 21:00-24:00 is daar salsadansen, en dat hebben we natuurlijk nog een uur meegedaan. de rest van de avond gewoon normale muziek. was een erg geslaagde avond. Vrijdag was de laatste dag met kas. Ik voelde me alleen echt niet lekker, kwam ook van het uitgaan denk ik. Toch zijn we samen iets wezen drinken in een mooi restaurant. in de avond hebben we met zijn allen gegeten, en kas mocht kiezen wat omdat dit zijn laatste avond was. wonder boven wonder koos hij niet voor pizza, maar voor een grote bak friet met hamburgers. heel gezond! na de gezonde maaltijd naar de bios geweest met iedereen, naar de film how to be single. grappige Amerikaanse comedie. Hier in suriname hebben ze alleen geen ondertiteling, en dat vond ik wel lastig. mijn engels is niet subliem. maar toch was het geslaagd, het gaat om het hele uitje. zaterdag was even een kut dag. het regende en kas was beetje gestrest, hij moest nog veel inpakken en hij wilde echt op tijd op het vliegveld zijn. Maar dat is begrijpelijk. dat zal ik over 4 weekjes ook hebben denk ik. de hele ochtend hing je tegen het moment aan van afscheid nemen, en ik was niet de enige die het kut vond, de anderen ook. Vooral thomas, die bleef als enige jongen achter. De groep is zo gezellig hier en kas hoorde daar bij. als verrassing hadden we voor kas een grote pizza gekocht en hadden we bordjes gemaakt en daar een leuke tekst op geschreven. toepasselijk cadeau omdat kas super veel van eten houdt en hij daar echt bekend om stond in de groep. elke keer als fleur of ik gekookt had was kas reactie: 'tering, dit is foooocking lekker'. ze doen hem allemaal nog vaak na hier haha. rond half 3 kwam de taxi en moest ie echt gaan. Gauw nog een groepsfoto gemaakt en toen afscheid genomen. was moeilijk, maar was ook opgelucht dat dat moment voorbij was. als afleiding ging ik met fleur en tho zwemmen. in de avond hadden we een grote bbq met andere vrijwilligers en stagiaires. voor 2 euro een mega bord met kip friet en salade. na de bbq wilden fleur en fien natuurlijk weer feesten, meik en ik niet. we waren nog beetje brak van de donderdag! wij hebben thuis gezellig filmpje gekeken. zondag, gisteren, was het weer zo'n druilerige dag. bah, vreselijk. alleen maar regen. we zitten hier in de korte regenperiode, dus het regent veel. het is trouwens dagen droog hoor. maar als het regent duurt het vaak 1 of 2 dagen. en dan kun je hier niks, alles dat je hier kunt doen is in de buitenlucht. echt iets voor mij, ik wil altijd op pad, net als mijn moeder. een dag binnenhangen haat ik. En alleen op pad kan niet, dat is te gevaarlijk.. uiteindelijk gisteren toch een leuke dag gehad. met fien en fleur veel boodschappen gedaan en toen zijn we lekkere hapjes gaan maken. de kamer volgegooid met onze matrassen en lekker wat films gekeken. Prima voor een dag, al hoeft het voor mij niet vaker! In de middag/avond kwamen nog 2 jongens langs die fien kende. daar hebben we mee gegeten en nog wat potjes mee gevoetbald. Vandaag weer aan het werk, samen met fleur. fleur neemt kas over, zij had het niet zo erg naar haar zin bij haar eigen project. daar zat ze alleen maar achter een laptop, en zag ze geen kind. Ze blijft wel op de donderdag, bij haar eigen project, dus de donderdagen werk ik alleen. maar fleur had het al super naar haar zin, fijn om te zien. vanaf volgende week dinsdag hebben de kinderen paasvakantie, 2 weken lang. dan veranderen onze werktijden en gaan we veel op pad met de kinderen. ik zou nog veel meer over werk willen schrijven, maar dat mag niet. er wordt streng gecontroleerd op privacy-schending wegens veiligheid van de kinderen. daarom staan er op Facebook geen foto's van de kinderen en zal iedereen meer een indruk krijgen dat we vakantie houden, ha ha ! Maar we werken hard! Morgen weer werken en in de avond salsa-les, jullie zullen het de volgende week allemaal lezen ^^
XXXXXX FREE

  • 15 Maart 2016 - 00:41

    Els:

    Hoi Freetje, Leuke blog! Sterkte zonder Kasper. Ik ben wel blij dat ik hem weer thuis heb; had hem erg gemist :(

  • 15 Maart 2016 - 17:43

    Christiaan:

    Hé Frederike, leuk om je uitgebreide verslagen te lezen! Succes met werken (ook in de drukke paasvakantie) en alle leuke dingen die jullie ernaast doen ;-)! Nog geen heimwee, toch?
    Geniet ervan want de tijd gaat supersnel....!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederike

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4302

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 11 April 2016

Kas en Fre in Suriname

Landen bezocht: