week 2 in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu week 2 in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Frederike Nieuwenhuijse - WaarBenJij.nu

week 2 in Paramaribo

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

23 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

hoi allemaal!! hier een verslag van onze 2e week in Paramaribo. Eindelijk zijn we deze week begonnen met werken. Dinsdag hadden we kennismakingsgesprek en woensdag ben ik begonnen. Kas was helaas ziek. best spannend, de eerste dag meteen al alleen. En dan zorgen voor 11 kinderen, ik vond het maar spannend. Maar alles ging goed. wegens privacy-schending mag ik geen namen van de opvang en de kinderen in mijn blog zetten. Foto's ook niet! Maar wat houdt ons werk nou in? We helpen in een huis met kinderen die of wees zijn, of uit hun huis zijn geplaatst. denk aan tienermoeders die het verzorgen van een kind niet aan kunnen, mishandeling, misbruik, verwaarlozing, noem maar op. echt vreselijk om te horen, dat mensen dat doen. De kindjes zijn zo afhankelijk! Een vrouw zorgt nu alleen voor die kids. Aangezien dat best wel zwaar is, is hulp welkom. we halen de kindjes op van school, helpen met huiswerk, spelen en eten met ze, doen leuke dingen zoals knutselen, spelletjes, etc. De kleintjes vinden het allemaal helemaal prachtig maar de wat grotere konden probeerden ons echt uit. zelf vind ik het heel moeilijk om streng te zijn, maar hier heb ik dat (nu al!!) wel geleerd. Donderdag was Kas godzijdank beter en ging hij mee. ik was erg bang dat de kinderen het erg spannend zouden vinden, Kas is namelijk de allereerste jongen die daar helpt als vrijwilliger. maar mijn bangheid was niet nodig, bij aankomst van kas sprongen ze meteen in zijn armen. Zo leuk om te zien. De weg van hun schooltje naar huis is best een enge weg. Druk verkeer en enge kruispunten. Gelukkig zijn ze braaf en houden ze onze handen goed vast. Maar zelfs als ik met kas en al die kids over straat loop, krijg je de ene opmerking na de ander van de Surinaamse mannen. In onze vorige blog staat dat al ruim beschreven door Kas. Opmerkingen als; 'wat een mooie kindjes, wil je die ook met mij maken?', 'lekker kontje', 'wil je trouwen', ben ik inmiddels al gewend. Irritant is het wel. Maar iedere blanke meid heeft er last van hier, dat is een troost. gewoon negeren en doorlopen, dat is het beste. Zelfs jongetjes van een jaar of 8 roepen je na. enfin, op werk hebben we het heel erg naar ons zin. Afgelopen dinsdag heb ik trouwens voor een dag geholpen in een dierenasiel, ik ging mee met Dicky en Jeanette. Zij doen hun project in het asiel. Kas was toch ziek dus ik ging mee op pad. Ik ben natuurlijk een groot dierenvriend, dus ik had er helemaal zin in. En het was zo leuk!! Wel zwaar werk, in de brandende zon sjouw je van hok naar hok met bakken voer in je handen. Maar wat een lieve honden. Er waren zelfs pups, heb uren met ze geknuffeld. En kleine kittens!! Zo lief. Toen ik terugkwam was ik kapot, maar het was het allemaal waard. S'avonds hebben we gezellig met z'n allen gechillt en heb ik samen met Meike en Thomas heel lang gewacht op een pizza. We hadden trek en kwamen erachter dat je in Suriname ook pizza's kunt laten bezorgen. Heerlijk! Maar dat gaat anders dan in Nederland, jeetje.. Het duurde letterlijk 2 uur voordat de pizza's er waren. Alles gaat zo op zijn dooie gemakje hier. Wel mooi hoor, als je het vergelijkt met het altijd drukke en gehaaste Nederland. Ik was overigens bang dat ik er heel erg aan moest wennen omdat ik zelf nogal druk ben, maar eigenlijk bevalt het me prima. Ik word er zelfs ook sloom van. Maargoed, ik ben dus nog nooit zo blij geweest met een pizza. Donderdag gewerkt met kas, zoals ik net al zei en s'avonds uit geweest. Doordat de taxi OOK veel te laat aan kwam had kas geen zin meer om uit te gaan, maar ben ik nog wel lekker gaan feesten met de anderen in club Havanna. Tot een uur of 1/half 2 was het salsa-dansen. professionele salsa-mannen stonden uitbundig te dansen, super gaaf om te zien. Op den duur kwamen we erachter dat zij zomaar vrouwen uit het publiek haalden om mee te dansen, toen kregen Meike en ik het toch wel erg benauwd. Als ze ons maar niet gingen halen, we kunnen natuurlijk geen salsa. Stijve Nederlanders zijn we. Maar jawel hoor, hoppa! Ik werd de dansvloer op getrokken en weigeren is dan heel onbeleefd. Na wat simpele leuke moves ging mijn salsa-man weer op jacht. Toen werden Meike en Josfien doelwit, en ze deden het goed. Na een uur of half 2 werd het gewone muziek en het werd drukker en drukker. Zoveel Nederlanders, Belgen, Surinamers en nog allerlei anderen nationaliteiten op 1 dansvloer. Was echt super leuk, al die verschillende culturen. Geslaagde avond dus! Helaas was Kas vrijdag weer ziek. Maar ik blijf niet stil zitten hoor, we waren vrij. Ik ben met de meiden en thomas wezen shoppen en daarna hebben we een poging gedaan om te zwemmen. Helaas waren alle zwembaden dicht wegens zwemlessen. Jammer, want het was bloedheet. Toen heeft Meike maar een flinke teil water over mij heen gegooid in de tuin, ook niet verkeerd. Zaterdag was Kas gelukkig weer beter en zijn wij samen naar de stad geweest om excursies te boeken. We gaan schildpadden spotten, een dagje naar Brownsberg, een dag naar de warappakreek, en gaan we met z'n allen waarschijnlijk een quad-tour doen door de jungle. Een hoop leuke dingen staat ons dus nog te wachten. in de middag zijn we dan gelukkig wel gaan zwemmen en s'avonds kwamen 2 nieuwe vrijwilligers aan. Jolien en Fleur, erg gezellig. Fleur is ons nieuwe huisgenootje, erg leuk. Fleur is mega goed in dansen en zo heeft ze Meike en mij al flink wat danslessen gegeven. Samen met die 2 gaan we trouwens op salsa-les, in de stad. Dat is elke maandag en donderdag. Arme kas, die zit hier nu maar tussen de meiden. Gelukkig hebben we Thomas nog, is die niet helemaal de enige jongen. Helaas slaapt Thomas wel in het verblijf een paar huizen naast ons, dus in huis is kas echt de enige jongen, ha ha! Zondag en vandaag regende het aan een stuk door, echt naar. Het is hier ook regenseizoen, maar zo erg als afgelopen dagen hebben we het niet meegemaakt. Er valt elke dag wel een bui maar meestal houdt dat snel op. Zondag viel echt letterlijk in het water. Kas, Josfien, Thomas en ik zijn meegegaan naar de kerk. Rita en alle meisjes (50 meiden!!) van het internaat gaan daar elke zondag heen. We waren wel benieuwd hoe dat er aan toe gaat in een ander land dus we gingen mee. Was eigenlijk niet heel anders dan in Nederland, wat ik wel beetje had verwacht. Toch leuk om een keer te zien! Rita waardeerde het ook heel erg. Na de dienst hadden we in de stad afgesproken met de andere vrijwiligers om fort Zeelandia te bezoeken, elke zondag is daar een gratis rondleiding. Was gaaf om te zien, echt een kasteel met een hele geschiedenis (ook bekend van de decembermoorden). Maar omdat het zo regende en de rondleiding niet goed te volgen was doordat de groep veel te groot was, viel het bezoek een beetje in het water. Na afloop drankje gedronken, wat ook echt op z'n Surinaams ging. letterlijk 2 uur gewacht tot iedereen zijn drankje had, ongelooflijk.. Wat lunchen hebben we toen ook maar niet daar gedaan maar bij een ander leuk restaurant in het centrum. Zwemmen kwam er niet meer van, dat is niks in die regen. toch hebben we er nog een gezellig avond van gemaakt! Vandaag, maandag, in Nederland is het al dinsdag, weer gewerkt en boodschapjes gedaan. Net klaar met dansen, fleur leert ons een choreografie aan die we gaan doen op de talentenshow van het meisjesinternaat, komende woensdag. Ben benieuwd hoe die meiden reageren haha, zij kunnen natuurlijk veel beter dansen.. Zit echt in de genen bij de mensen in de zuidelijke landen; iedereen kan bier zo goed dansen. Ook de mannen.. ongelooflijk! Maar al met al was het een leuke week!! Nu hopen dat het weer wat beter wordt, want hier word je wel chagrijnig van. Thuis ben ik gewend om lekker warm te douchen nadat je kleddernat thuiskomt. Maar nee, hier hebben we ijskoud water, dus het wordt een koude douche.. Dat is allemaal nog wel wennen hoor. Zeker voor mij, als luxe diertje. Morgen gaan we weer werken en in de ochtend ga ik op tijd boodschappen doen met Fleur. Ik ga namelijk lasagne maken voor 12 personen morgen.. Spannend !! Aankomend weekend gaan we met onze groep vrijwilligers meedoen met het evenement springbreak. Weekend vol spellen, opdrachten, feesten, drinken, in teamverband. Hoop dat we winnen!! Jullie horen het vast en zeker in mijn volgende blog. O jee, ik heb het weer veel te lang gemaakt.. respect voor iedereen die dit helemaal leest, ha ha! Ik stop nu, het is tijd om te slapen. tot de volgende keer! xxx

  • 23 Februari 2016 - 09:34

    Jeanette:

    Ja hoor.....helemaal gelezen....ondanks de kleine lettertjes (zelfs met leesbril haha) Maar fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt, en wat doen jullie een hoop daar zeg, leuk hoor! Wens jullie nog een hoop plezier en geniet er van daar!

    Groetjes Jeanette

  • 27 Februari 2016 - 00:05

    George:

    Geweldige blog Frederike ga zo door. Aanvullingen van Kasper zijn natuurlijk ook zeer welkom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederike

Actief sinds 15 Feb. 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 4298

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 11 April 2016

Kas en Fre in Suriname

Landen bezocht: